דרישה: להקים וועדת בדיקה לאלימות שוטרים

04.04.17

עו"ד מנשה יאדו מהמחלקה האזרחית בארגון קורא להקים וועדת בדיקה שתבחן את אלימות השוטרים. במכתב ששלח לשר לביטחון פנים גלעד ארדן ולמפכ"ל המשטרה רוני אלשיך מטיל עו"ד יאדו את האחריות לאלימות השוטרים הגואה על פיקוד המשטרה ומח"ש, ותוקף את הודעת הגינוי של המפכ"ל לאלימות השוטר בואדי גו'ז, ומכנה אותה "עצימת עין".

"ההתנערות מהתנהלות השוטר יכולה היתה להיות מבורכת אילו היתה בצידה גם קבלת אחריות מצד המשטרה", כתב עו"ד יאדו. "אולם כאשר ההתנערות ממעשי השוטר אינה מלווה באקט של קבלת אחריות כי אז יש בה משום הטלת האחריות כולה על כתפי השוטר ועצימת עין מאחריות המשטרה לאלימות של השוטרים שלה".

"כמי שהגיש עשרות תלונות כנגד שוטרים, בין אם על אירועי אלימות בין אם על דיווחים שקריים בין אם על כניסה שלא כדין לחצרים בין אם על החרמה שלא כדין של טלפונים, בין אם על שיבוש ראיות, ונתקל חזור ושנה בסגירת תיקים בלא בדיקה או בלא נימוק או דחייה בקש, יודע אני כי אלימות השוטר איננה מקרה חריג אלא יש בה גם משום תולדה של מדיניות מגוננת על שוטרים הן מצד המשטרה, הן ובעיקר מצד מח"ש והן מצד הפרקליטות על זרועותיה השונות", הוסיף עו"ד יאדו.

"מעבר לתלונות שהגשנו קיבלנו מאות תלונות אשר דחינו על הסף נוכח המוטיבציה השלילית שמשדרים גורמי החקירה לחקור תלונות ובפרט כאשר הוגשו בלא תיעוד ויזואלי".

"אם כן המקרה של ואדי ג'וז אינו אירוע חריג בהיבט הפעלת האלימות, אלא אך בעובדה כי האלימות תועדה לעין המצלמה. האחריות של השוטר מואדי ג'וז היא לגבי אירוע אחד, אולם האחריות של פיקוד המשטרה ומח"ש היא אחריות רחבית לתופעה הפושה של אלימות שוטרים".

עו"ד יאדו הוסיף כי "במקום בו אני נמצא אין כמעט יום (לרבות היום) שאיני מקבל תלונה על אלימות שוטרים, כאשר מצד שני נסגרות התלונות אחת אחרי השניה אף בלא לפתוח בחקירה. המערכת מגוננת על שוטרים כנגדם הוגשו תלונות כאם שמגוננת על גוריה, ואין שדר של הכוונה של קו פעולה שמאזן בין החובה להפעיל כח לבין החובה לפעול כדין".

אילו רק היתה ננקטת על ידי המשטרה עצמה יד קשה כנגד אלימות שוטרים כי אז לא היתה אלימות. העובדה שהאלימות פושה בקרב שוטרים מעידה אפוא על ליקוי חמור בהכוונה שמצד בסגל הפיקודי.

אלימות השוטרים וההימנעות של הגורמים האמונים מהפעלת בקרה אפקטיבית על אותה אלימות מדרדרות את האמון של הציבור במשטרה.

בשעה זאת בה אמורה המשטרה לבדוק עצמה כי אז אנו סבורים כי יש מקום להקים וועדת בדיקה, אשר תהא פתוחה לשמיעה של עמדות של גורמים רלוונטיים מן הציבור, לגבי אלימות שוטרים, הכוונה מראש וביקורת בדיעבד", הוסיף עו"ד יאדו.

בתמונה: עו"ד מנשה יאדו.

התמונה של ‏ארגון חוננו - הדף הרשמי‏.
Call Now Button