מבוכה נוספת לשב"כ: צו מנהלי שלישי בוטל

12.02.17

נשיא בית הדין הצבאי לערעורים אל"מ נתנאל בנישו קיבל במלואן את טענותיו של עו"ד חיים בלייכר מהמחלקה האזרחית בארגון וביטל לחלוטין צו מנהלי שאסר על קטין מהישוב יצהר ליצור קשר עם 170 איש וכן הגביל אותו למעצר בית לילי.

"עצם הטלת מניעה ליצירת קשר עם 170 איש מעוררת תמיהה. מדובר בהיקף חריג ביותר אשר יש בו פגיעה לא מבוטלת במערער, בשל הבידוד החברתי העלול להיווצר ממנה" כתב השופט בהחלטתו.

עוד ציין השופט כי כאשר החל לשאול על העניין בדיון שנערך עם נציגי השב"כ במעמד צד אחד, צומצמה לפתע הרשימה ל-49 איש בלבד, אשר גם בה לא מצא השופט כי האינטרס הביטחוני מצדיק את איסור הקשר עם המנויים בה.

בנוסף ביטל השופט את מעצר הבית הלילי בו נתון הקטין וקבע כי על אף שמהמידע המודיעיני עולה כי הקטין דוגל באידיאולוגיה קיצונית ומהמידע אף עולה כי בעבר היה מעורב במספר מעשי אלימות ובפעולות מחאה לא חוקיות, הרי שלא מדובר במעשים ברף הגבוה של המסוכנות, וכי אין מידע המעיד על כך שבכוונתו של הקטין לבצע פיגועים.

בנוסף כתב השופט כי לאחר תקופה של למעלה משנה בה הוא נתון במגבלות מנהליות קשות, הרי שעוצמת הסיכון החל ממנו לא עומדת בקנה אחד עם עוצמת המגבלות המנהליות. השופט אף ציין כי בכל הנוגע לטענות על השפעתו בנוגע לאחרים, יש לזכור כי מדובר בקטין בן 16 בלבד.

עו"ד חיים בלייכר מהארגון שייצג את הקטין מסר בתגובה: "תחושתנו לאורך התקופה האחרונה על כך שהצווים המנהליים כנגד מתיישבים מיהודה ושומרון יצאו ללא ביסוס, ומתוך ניצול של סמכויות דרקוניות של אלוף הפיקוד והמחלקה היהודית בשב"כ, קיבלה משנה תוקף בהחלטת בית המשפט אשר קובע אין הצדקה להגבלות הקשות שהוטלו על הקטין, ואף מצביע על זלזול והקלת ראש מצד המערכת בכל הנוגע זכויות היסוד של הקטין. אנו תקווה כי המסקנות הנדרשות יופנמו ויישומו בידי מערכת הביטחון".

נציין כי לאחרונה בוטל צו מנהלי שנחתם כנגד צעיר יהודי נוסף וצו אחר צומצם משמעותית, מדובר בהחלטות חריגות המלמדות על כך שהשב"כ וצה"ל מתחו את החבל והוציאו צווים מנהליים בהיקף גדול שלא לצורך ועל סמך מידע שאינו מלמד על מסוכנות אמיתית.

בתמונה: משפחת הקטין מפגינה מול ביתו של אלוף פקמ"ז רוני נומה.

התמונה של ‏ארגון חוננו - הדף הרשמי‏.
Call Now Button