דומא: בימ"ש המחוזי המחוזי מרכז קבע היו עינויים בתיק ופסל את כל ההודאות שנגבו בעינויים

בימ"ש המחוזי מרכז בלוד קבע כי בחקירות תיק דומא השתמשו חוקרי השב"כ בעינויים כלפי הנחקרים ופסל את כל הודאותיו של הקטין בתיק, בנוסף פסל בימ"ש את הודאותיו של שהבגיר אשר נגבו בעינויים ואף חקירה נוספת לאחר מכן. את חלק מחקירותיו של הבגיר אישר בימ"ש.

עו"ד עדי קידר מהארגון אשר ייצג את הקטין מסר "מדובר במכה אנושה שהנחית בימ"ש לשב"כ ולפרקליטות, אבל מעבר לכך הדבר החשוב הוא הקביעה הפוסלת את אימרות הקטין במהלך התקופה בה הוא עונה ע"י חוקרי השב"כ"

עו"ד ציון אמיר "ההחלטה לפסול את הודאות הנאשם מתקבלת בשמחה מהולה בעצב, לקח שנתיים וחצי להגיע להכרעה שבעינינו היתה מובנת מאליה מלכתחילה. משמעות ההחלטה היא דרמטית ביותר על עולם המשפט הישראלי, לפיה על גופי החקירה – בין אם מדובר במשטרה בין אם בשב"כ עליהם לכלכל צעדיהם ע"פ החוק, לא להפעיל אמצעים פסולים. אנו מברכים את ביהמ"ש על אומץ ליבו"

יו"ר הארגון מר שמואל (זנגי) מידד : "הנערים עברו אונס אכזרי, אנסו אותם להודות. קראו לזה חקירת צורך, אבל האמת היא שהצורך היחיד היה להוציא מהם הודאה.
כל זה נעשה תוך כדי שהשב"כ משקר כאילו מדובר בפצצה מתקתקת, וכאילו הוא הולך למנוע פיגוע. כל הפשע הזה נעשה בשם החוק.

אין שום הצדקה שבעולם לפשע כזה. כשאנשי חוק מנצלים את הכח שניתן להם לאכזריות כזו הם צריכים לעמוד לדין.

החל מהמענים עצמם, חוקרי השב"כ, דרך הדרגים שמעליהם דרך השופטים שאטמו את אוזניהם לזעקות נער שמתחנן על נפשו "אני מעדיף למות. רק אל תחזיר אותי לחדרי העינויים" ועד
שרים ואנשי ציבור שידעו והכחישו. איש מהם לא יוכל לומר ידינו לא שפכו את הדם הזה."

תגובת עורך הדין יצחק בם אחד מסניגוריו של עמירם בן אוליאל: ברור כי השב"כ גרם כאב פיזי וסבל לנחקר על מנת לגרום לו להודות. שיטת משפט המכבדת את כבוד האדם אינה יכולה להשלים עם קבלת הודאות שנגבו בעקבות גרימת סבל פיזי מכוון כראיות במשפט. החשש מפני המשך העינויים היה הטעם היחיד שמחמתו המשיך הנחקר להודות בין הסבבים של עינויים.
אביו של הקטין מסר בתגובה לפסק הדין "אנו שמחים כי הצדק יוצא לאור, ובימ"ש פסק כי בניינו אינו קשור כלל לסיפור של ארוע דומא. החלטת בימ"ש מאשרת את מה שטענו לכל אורך הדרך, בנינו עבר עינויים קשים במהלך החקירות. מלבד קביעת בימ"ש שניטל רצונו החופשי של הבן, העינויים גרמו לו תופעות פוסט טראומתיות שמהם סובל עד היום.

אנו איתנים בדרישתנו להקמת ועדת חקירה בלתי תלויה באופן מידי אשר תחקור את העינויים ואת האישור המשפטי שניתן להם.
אנו דורשים לשחרר את בננו לאלתר ממעצרו הקשה, ומהבידוד המוחלט שבו הוא נמצא כיום. מדובר בתנאי כליאה הקשים במדינת ישראל"

בוידאו: תגובת עורכי הדין ציון אמי ועדי קידר.

צילום תמונה ממוזערת: מרים אלסטר/ פלאש 90.

Call Now Button